zondag 29 november 2009

Wat ik mooi vind (4)




Besteld

Terwijl ik zo zit te wachten op de verschillende keuringen, heb ik wel een paar onderdelen besteld. Het is schrikbarend om te zien hoeveel goedkoper de onderdelen in Amerika zijn. Via E-bay dingen gekocht en naar een bekende laten zenden. Of ze verschepen niet naar Europa, of ze vragen daar weer erg veel geld voor. Dus maar via via onderdelen besteld. Kan deze man natuurlijk niet voor iedere schroef lastig vallen, maar het scheelt wel erg veel. Nu een open belt besteld.


en de vering voor het softail frame.


Als je het gaat omrekenen dan betaal ik voor beide onderdelen ongeveer de helft van wat ik hier alleen voor de open belt kwijt zou zijn.

Wachten


Mijn blog gaat over de opbouw van mijn motor. Gedurende deze opbouw zit ik in een fase dat ik vooral moet wachten. De eerste onderdelen zijn gekocht en nu moet de motor door de malle molen van de RDW. Eerst wachten op een uitnodiging voor de frame keuring. De nummers van het blok en de versnellingsbak zijn doorgegeven en nu dus wachten op de oproep om het frame te laten keuren. Als dit gebeurd is moet de motor naar de grote keuring. Hij wordt dan door Roger opgebouwd met voornamelijk zijn eigen onderdelen om de motor in Lelystad ter keuring aan te bieden. Als het goed is krijg je dan je kenteken. Voorlopig is het dus wachten.

donderdag 19 november 2009

Ignition Cover


Ik heb deze 'ignition cover' besteld. Ik vind ze geweldig. Te gebruiken als bier fles opener. Altijd handig.


Ik weet nog niet of en hoe ik hem ga gebruiken, maar hier een goed voorbeeld van wat er natuurlijk ook mee kan.









Ik denk dat montage op de olietank misschien een goede oplossing is. We zien wel.

woensdag 18 november 2009

Het hart van de motor

Het hart van de motor is natuurlijk het blok. In eerste instantie wilde ik graag een Panhead, maar zoals al eerder vermeld moet ik aan mijn budget denken. De keuze voor een softail maakt het al iets duurder, dus dit moet ergens weer terug verdiend worden. Ik kwam hierdoor uit bij deze shovelhead.

Achteraf ben ik blij met dit blok. Ik vind hem mooier dan een EVO en hij heeft toch iets nostalgisch. Hij is volledig gereviseerd en betrouwbaar. Dit standaard 1340 cc blok rijdt rustig en is betaalbaar.

Wikipedia over de Shovelhead.

dinsdag 17 november 2009

Onderdelen in 'mijn doos'








Avon MKII voor en achterband met binnenband.
S&S Carburateur en S&S luchtfilter.
High performance charging system van Spyke.

Mijn eigen doos

Bij ‘Roger geweest en het is zover. Ik heb mijn eigen hoekje in zijn werkplaats. Er staat een doos met mijn naam. In die doos liggen de onderdelen die tot nu toe door hem zijn gekocht voor mijn motor. Dit is toch een leuk gevoel en geeft aan dat het nu toch echt gaat beginnen. Er ligt een binnenband in, een carburateur en ontsteking. Verder heeft hij ook de banden binnen. Het frame is besteld en zal eind deze week, of begin volgende week binnen komen. Ik ga zelf ook, in overleg, onderdelen bestellen en zal beginnen met een open belt. Het bouwen is nu toch echt begonnen.

zondag 15 november 2009

Toch een softail


De door Custom Chrome ontworpen motor op basis van een "Chica style gooseneck frame". De softail versie.






Ik heb het al een keer gehad over de twijfels tussen hardtail en softail. Eigenlijk vind ik zowat alle motoren met een hardtail frame, mooier dan die met een softail frame. Toch heb ik nu de keuze laten vallen op de softail versie. De kosten blijven hetzelfde, dus dat maakt niet uit. De reden voor de softail versie is alleen gebaseerd op comfort. Ik wil er toch veel mee gaan rijden. Het is niet de bedoeling dat de motor straks alleen in het weekend gebruikt gaat worden. Zoals ik het nu zie, moet hij van april t/m oktober, mijn auto gaan vervangen. Ik wil hem toch dagelijks gaan gebruiken. Woon-werk verkeer en het bezoeken van evenementen moet vanaf deze zomer met de motor. Ook wil ik een plaats voor mijn vriendin. Als je ergens naar toe gaat moet dat met de motor kunnen, waardoor een comfortabele passagiersplaats toch prettig is. 

Ik hoop dat deze keuze niet betekent dat de motor ‘lelijk’ wordt. Natuurlijk is het een compromis, maar het is natuurlijk ook de bedoeling dat hij gebruikt wordt. Er zullen best mensen zijn die vinden dat die dingen ook op een hardtail kunnen, maar de meeste mensen die ik spreek zeggen toch dat het een stuk lastiger is om veel en verre afstanden te rijden op een hardtail frame. Nu komt voor mij gewoon de uitdaging om ervoor te zorgen dat de motor er met deze compromissen toch goed uit komt te zien. Hardtail look met een softail. Ergens klink ik nu als een oude lul. Misschien moet ik maar accepteren dat ook ik die kant op ga!!


woensdag 11 november 2009

Marktplaats


Net als mijn eerste aankoop ook deze koplamp gekocht op “marktplaats”. Dit is eigenlijk precies wat ik mooi vind, alleen twijfel ik over de afmeting. Hij is wel erg groot. Of dit storend is, kun je toch pas zien als frame, voorvork en stuur in elkaar zitten. Afwachten dus. Het uiterlijk vind ik wel helemaal perfect. Ik hoop op het internet meer spullen te vinden met deze uitstraling. Mocht je nog iets hebben liggen dan laat het maar weten!!

maandag 9 november 2009

Humphrey's project


Het project van mijn goede vriend Humphrey begint behoorlijk op te schieten. Prachtig om de motor zo te zien. Het is een hele andere motor dan ik voor mezelf wil maken, maar hij heeft ook overeenkomsten. Hij is lang en laag en dat vind ik vooral mooi aan de motor. Hier streef ik ook naar. Verder ligt er een 2000cc blok in de motor en de achterband is enorm. 

Dit zal bij mij niet zo zijn, maar de motor ziet er geweldig uit en past ook enorm bij hem. De voorvork is van een Ducati en er zal nog het een en ander aangepast moeten worden, maar het zal beslist een mooie motor worden, die nog wel eens de voorkant van de Bigtwin zal halen.


Geen prijs voor Roger's project

De toch opmerkelijke motor van Roger is op de Bigtwin Bikeshow niet in de prijzen gevallen. Toch is deze motor uniek en het vermelden waard. Vooral het blok met zijn verschillende cylinders, koppen en de unieke uitlaat, maken deze motor toch wel heel apart. Ik vind hem erg mooi, vanwege zijn ‘less is more’ uitvoering, maar jury’s houden tegenwoordig toch meer van een hoop poe-ha op een motor. Ook veel kermis kleuren helpt om een prijs te halen, maar gaat het niet om de techniek van een motor. Ik wil trouwens niet zeurderig overkomen en al helemaal niet jury’s afvallen die er waarschijnlijk meer van weten dan ik. Het is een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Ik vind deze motor erg mooi en uniek en je kunt er gewoon mee rijden. Ik denk overigens dat hij nu te koop is.


Bigtwin Bikeshow


Het is altijd leuk om veel motoren te zien. En die waren er in Rosmalen op de Bigtwin bikeshow dealer expo 2009. Ook alle grote aftermarkt dealers waren op de beurs aanwezig. Het leukste is eigenlijk de tweedehands onderdelen markt, maar dan moet je wel beter weten waar je naar op zoek bent dan ik dat nu weet. Er zijn goede deals te maken, maar ik zit nog te vroeg in mijn project om te weten welk ondedeel er precies nodig is. Uit angst om straks met een hoop verkeerde onderdelen te zitten heb ik niks gekocht, maar zal dit in de komende jaren beslist wel doen.

Eerste aankoop

De eerste onderdelen zijn binnen. Via marktplaats deze ‘forward controls’ gekocht. Ik vind ze prachtig. Ben ook bij Roger geweest, om een aanbetaling te doen. Hij gaat nu een frame bestellen en zorgen dat hij gekeurd wordt. Op weg naar een nummerplaat dus. Vanaf 1 mei gaan de regels voor eigenbouw keuring weer eens veranderen en we gaan er van uit dat dit niet betekent dat het makkelijker wordt. Verder afgesproken dat ik naar onderdelen zoek en dat ik tweedehands spullen van hem kan gebruiken. Zo moeten we aan het rijden komen en dan kunnen we daarna met en met onderdelen veranderen en vernieuwen.

maandag 2 november 2009

Uitgerekend op een Zero motor

Groot nieuws natuurlijk in showbizz land. Brad Pitt heeft motorongeluk. Nou ja, ongeluk, hij maakt een inschattings fout en valt om. Check het filmje hier:



Zover geen probleem, maar laat het nu uitgerekend op een motor van Zero gebeuren. Pitt heeft een behoorlijke verzameling motoren, waarvan er drie gebouwd zijn door Shinya Kimura. Gelukkig is er niks met de motor.






Bigtwin Bikeshow dealer expo 2009


Komende vrijdag naar Rosmalen om te genieten van vele motoren. Ben benieuwd of je daar meer ideeën op doet, of dat je hier een ‘overkill’ aan mogelijkheden voorgeschoteld krijgt. Volgende week een verslag.




Verheug me overigens wel op de stand van Krugger.



zondag 1 november 2009

Geld (te kort)

Het heeft even geduurd voordat ik weer eens van me liet horen. De oorzaak hiervan is dat ik even heb moeten nadenken hoe ik eigenlijk verder ga met dit blog. Ik heb de neiging om te hard van stapel te lopen. Als ik iets in mijn hoofd heb gezet ben ik alleen daar nog mee bezig. In mijn laatste post zat ik te wachten op een prijsopgave van de man die mijn motor hopelijk gaat bouwen. Die prijs heeft me weer eens aan het denken gezet. Niet dat de prijs onredelijk is, maar het zit gewoon boven mijn budget. In eerste instantie ga ik dan op zoek naar mogelijkheden om dit toch voor elkaar te krijgen. Nog eens de financiële situatie bekijken, als ik dan dit... of als ik dan dat... Conclusie is eigenlijk dat ik dan teveel financiële risico’s wil gaan nemen. Niet dat ik deze conclusie zelf trek, maar mijn vriendin wijst me hier terecht op. Het is zeker niet zo dat ze mij dit niet gunt, maar ze moet mij gewoon temperen. Komt nog bij dat ik moet overwegen wat voor mijzelf belangrijker is. Wil ik komende zomer rijden of wil ik de komende jaren bezig zijn met mijn droommotor bouwen. Als ik voor het laatste ga dan ben ik zeker drie jaar bezig voor ik op een motor zit. Misschien moet ik zorgen dat ik iets koop waarmee ik gewoon kan rijden en waarbij de basis het mogelijk maakt om langzaam maar zeker te komen tot de motor die ik wil hebben. Ik heb de afgelopen dagen gereden op de motor van mijn moeder. Het weer in Nederland liet het toe om nog te gaan rijden. Dit gaf een geweldig gevoel en ik denk dat het beter is om te zorgen dat ik komend voorjaar zorg dat ik de weg op kan. Daar gaat het toch om.