woensdag 21 oktober 2009

Moeilijk begin

Zoals eerder vermeld ben ik gaan kijken naar een eerder project van Roger, de man van wie ik hoop dat hij mijn motor gaat bouwen. Hij had mij verteld dat hij al eens een motor met een ‘gooseneck’ had gebouwd. In de week dat ik dan eindelijk mijn rijbewijs heb gehaald, stond de motor voor onderhoud bij hem en had ik de mogelijkheid om deze te bekijken. Laat ik beginnen met te zeggen dat het een hele mooie motor is. Natuurlijk zoek je naar de dingen die je ook zo wil, maar vooral de dingen die je anders wil vallen op. De motor is gebouwd met een standaard ‘Chica style’ gooseneck frame van Santee. Deze is te koop bij Custom Chrome. Het is een mooi frame, maar evenals het Zero frame is de hoek van het balhoofd 38 graden. Ik zou het liefst meer willen en dan moet je dit laten maken. Je kunt natuurlijk een standaard frame veranderen, of kiezen voor een volledig handgemaakt frame. Dit gaat uiteraard meer geld kosten. Geld is toch al de grootste spelbreker. Er is simpelweg niet genoeg aanwezig om voor die dingen te kiezen die je het liefst wilt. Ergens meer uitgeven betekent ergens anders besparen. Ik heb wel voor mezelf de beslissing genomen dat de basis van de motor zo moet worden zoals ik het wil. Je kunt besparen of concessies doen op onderdelen die later een keer vervangen kunnen worden, maar de basis moet goed zijn. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als ik komend voorjaar een motor zou hebben, maar steeds meer wijst erop dat dit niet zal gebeuren. Ik heb nu aangegeven wat de basisi van de motor moet worden. Het gooseneck frame, de springer vork, 16 inch 40 spaaks wielen met de Avon klassieke band en een open belt. Voor het blok zou ik het liefst een panhead willen, maar ook dit is duurder dan bijvoorbeeld een shovel. De keuze is nu gemaakt om voor een relatief klein bedrag aan het rijden te komen. Roger heeft me beloofd te bellen en een prijs te geven voor de keuzes die ik nu gemaakt heb. Als ik deze prijs krijg, dan kan ik beslissen of er dingen anders moeten, of dat ik misschien wel mooiere keuzes kan maken. Ik hoop dat het meevalt, jullie horen er nog van.

woensdag 14 oktober 2009

De eerste stap is gezet

De eerste, maar o zo belangrijke,  stap is gezet. Al jaren ‘droom’ ik over een motor, maar het is er nog niet van gekomen. Omdat ik eigenlijk altijd het liefst een Harley wilde en daar geen geld voor had, is er een niet te onderschatten noodzaak voor motorrijden, ook bij ingeschoten. Het rijbewijs!! Zonder hoef je er eigenlijk niet aan te beginnen. Afgelopen zomer dan maar de beslissing genomen dat het moest gebeuren en vandaag is het dan zover. Vanmiddag in Geleen examen gedaan. Na het halen van de behendigheid en de theorie, ook dit examen in één keer gehaald. Makkelijk ging het niet, na twee bochten schoot me de clip van de helm los. ben maar gestopt om deze opnieuw te bevestigen. Deed me denken aan het examen van mijn vader, die ook vrij vroeg in zijn examen moest stoppen om zijn jas beter dicht te maken. Hij werd overigens op de snelweg ook nog aangehouden door de politie, maar dit werd mij gelukkig bespaard. Ik kwam voor mijn beleving veel rare situaties tegen op de weg. Zeker voor een maandagmiddag. Ben nog ergens moeten draaien, vanwege een te smalle straat met een vrachtwagen die ons tegemoet kwam. Maakt ook allemaal niet meer uit, ben blij dat ik van het lessen af ben. Met het behalen van dit papiertje kan dan ook de weg naar de motor echt ingezet worden. Je kunt natuurlijk wel van te voren al beginnen, maar ja, misschien haal je het wel niet en dan.... Ik hoef hier nu natuurlijk niet meer over na te denken. Aan het begin van dit blog was ik er nog van overtuigd dat die eerste onderdelen dan ook vanaf nu aangeschaft zouden worden, maar na het bezoek aan de man onder wiens leiding alles moet gebeuren, is de situatie veranderd. Het aanschaffen van onderdelen zal stap voor stap en goed overdacht moeten plaatsvinden. De afspraak is om een keer langs te gaan en de volgorde goed te bespreken. Hij heeft al eerder een motor gebouwd met een ‘gooseneck’ en hij heeft me laten weten dat deze motor deze week in zijn werkplaats aanwezig is voor onderhoud. Toeval of niet, zeg het maar. Ik zal gaan kijken en later mijn bevindingen delen. Misschien met foto’s, maar ik weet niet of de eigenaar dat goed vind. Eén ding is zeker, het is absoluut geen straf om de werkplaats nog eens te bezoeken. Zoals al eerder vermeld is het een soort van motorhemel.

donderdag 8 oktober 2009

Soort van motorhemel


Je kunt je op internet nog zo goed voorbereiden, maar er gaat niks boven een bezoek aan een werkplaats, waar er echt aan motoren gewerkt word. Zeker de plaats waar ik laatst geweest ben. Op weg naar de nieuwe Tarantino film moest een vriend nog even onderdelen afgeven, bij een man die aan zijn motor sleutelt. Zo kwamen we in Urmond bij een man die voor zijn werk, motoren bouwt. Prachtige werkplaats (voorheen cafe), mooie motoren, vriendelijk ontvangst, tal van onderdelen en een eigenaar met heel veel verstand en ervaring in wat hij doet. Je krijgt hier meteen een goed gevoel. Hij was zelf bezig met een prachtig project met alleen maar onderdelen die hij had liggen. In de werkplaats stonden allerlei blokken, motoren en onderdelen die buitengewoon mooi waren. De eigenaar maakt geen reclame voor zijn werk en normaal kom je er niet zo snel. Ik heb geluk dat een vriend er terechtgekomen is. Hij heeft specifieke eisen voor zijn motor, waardoor hij door een andere bouwer doorverwezen is naar deze man.
Daar maar eens mijn project voorgelegd en buiten de twijfels (zie vorige post) wel veel vertrouwen gekregen in de mogelijkheden om ermee te beginnen. Ik hoop gedurende mijn bouw, gebruik te kunnen maken van de kennis van deze man. Afgesproken dat ik een keer langs zal gaan om van alles te bespreken en hij zal mij aangeven hoe je een start moet maken om een motor te bouwen. Hij adviseerde om niet teveel van te voren te kopen, dus dat doe ik maar niet. “Stap voor stap de juiste onderdelen aanschaffen en niet nu al een stuur bijvoorbeeld. Het is goed om te weten wat je wil, maar niet teveel aanschaffen wat straks niet past, of toch niet zo mooi blijkt te zijn”. Je krijgt weer een extra impuls na een bezoek aan deze werkplaats en het voelde alsof je in een soort motorhemel terecht bent gekomen.

woensdag 7 oktober 2009

Twijfels

Een hele tijd geleden nagedacht over comfort. Hardtail of softail? Wil er uiteindelijk toch veel mee rijden. Misschien moet er ook iemand achterop kunnen. In de voorbereiding naar eventuele keuzes spelen er veel van dit soort twijfels, maar uiteindelijk een keuze gemaakt. Gaan voor wat je mooi vind zonder compromis. Het moet een hardtail worden en het zitje zien we later wel.

Met een vriend naar zijn project gaan kijken en aan de man die hem bouwt mijn wensen laten zien. Eerste wat hij zegt is dat de zithouding wel erg naar voren en dus oncomfortabel is. Om dat op te lossen moet er een ander stuur op. Vind dat toch een behoorlijke aanpassing aan het uiterlijk. Begin meteen te twijfelen. De bouwer is zonder twijfel iemand die er jarenlang verstand van heeft. Als hij zegt dat dat onprettig is geloof ik hem meteen, maar is de keuze voor het frame dan nog wel de goede. Moet ik dan maar van een ander model uitgaan. Gelukkig heb ik ook een aantal dingen bij de man in zijn werkplaats gezien die keuzes makkelijker maken. Prachtig uitlaatsysteem bijvoorbeeld. Dacht dat ik zeker was van mijn zaak, maar ik zal toch nog eens goed over mijn keuzes moeten nadenken.