Zoals eerder vermeld ben ik gaan kijken naar een eerder project van Roger, de man van wie ik hoop dat hij mijn motor gaat bouwen. Hij had mij verteld dat hij al eens een motor met een ‘gooseneck’ had gebouwd. In de week dat ik dan eindelijk mijn rijbewijs heb gehaald, stond de motor voor onderhoud bij hem en had ik de mogelijkheid om deze te bekijken. Laat ik beginnen met te zeggen dat het een hele mooie motor is. Natuurlijk zoek je naar de dingen die je ook zo wil, maar vooral de dingen die je anders wil vallen op. De motor is gebouwd met een standaard ‘Chica style’ gooseneck frame van Santee. Deze is te koop bij Custom Chrome. Het is een mooi frame, maar evenals het Zero frame is de hoek van het balhoofd 38 graden. Ik zou het liefst meer willen en dan moet je dit laten maken. Je kunt natuurlijk een standaard frame veranderen, of kiezen voor een volledig handgemaakt frame. Dit gaat uiteraard meer geld kosten. Geld is toch al de grootste spelbreker. Er is simpelweg niet genoeg aanwezig om voor die dingen te kiezen die je het liefst wilt. Ergens meer uitgeven betekent ergens anders besparen. Ik heb wel voor mezelf de beslissing genomen dat de basis van de motor zo moet worden zoals ik het wil. Je kunt besparen of concessies doen op onderdelen die later een keer vervangen kunnen worden, maar de basis moet goed zijn. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als ik komend voorjaar een motor zou hebben, maar steeds meer wijst erop dat dit niet zal gebeuren. Ik heb nu aangegeven wat de basisi van de motor moet worden. Het gooseneck frame, de springer vork, 16 inch 40 spaaks wielen met de Avon klassieke band en een open belt. Voor het blok zou ik het liefst een panhead willen, maar ook dit is duurder dan bijvoorbeeld een shovel. De keuze is nu gemaakt om voor een relatief klein bedrag aan het rijden te komen. Roger heeft me beloofd te bellen en een prijs te geven voor de keuzes die ik nu gemaakt heb. Als ik deze prijs krijg, dan kan ik beslissen of er dingen anders moeten, of dat ik misschien wel mooiere keuzes kan maken. Ik hoop dat het meevalt, jullie horen er nog van.
woensdag 21 oktober 2009
woensdag 14 oktober 2009
De eerste stap is gezet
vrijdag 9 oktober 2009
donderdag 8 oktober 2009
Soort van motorhemel
woensdag 7 oktober 2009
Twijfels
Een hele tijd geleden nagedacht over comfort. Hardtail of softail? Wil er uiteindelijk toch veel mee rijden. Misschien moet er ook iemand achterop kunnen. In de voorbereiding naar eventuele keuzes spelen er veel van dit soort twijfels, maar uiteindelijk een keuze gemaakt. Gaan voor wat je mooi vind zonder compromis. Het moet een hardtail worden en het zitje zien we later wel.
Met een vriend naar zijn project gaan kijken en aan de man die hem bouwt mijn wensen laten zien. Eerste wat hij zegt is dat de zithouding wel erg naar voren en dus oncomfortabel is. Om dat op te lossen moet er een ander stuur op. Vind dat toch een behoorlijke aanpassing aan het uiterlijk. Begin meteen te twijfelen. De bouwer is zonder twijfel iemand die er jarenlang verstand van heeft. Als hij zegt dat dat onprettig is geloof ik hem meteen, maar is de keuze voor het frame dan nog wel de goede. Moet ik dan maar van een ander model uitgaan. Gelukkig heb ik ook een aantal dingen bij de man in zijn werkplaats gezien die keuzes makkelijker maken. Prachtig uitlaatsysteem bijvoorbeeld. Dacht dat ik zeker was van mijn zaak, maar ik zal toch nog eens goed over mijn keuzes moeten nadenken.